Jógové tipy na podzim 

23.09.2018

Podzim je začátek jinového cyklu- období, kdy příroda zpomaluje. 

Po tom co s námi sdílela všechny své plody během léta, nastává přirozený proces posunu do sebe, dovnitř, k odpočinku, hybernaci. Vnitřní orgány, které pociťují tuto změnu nejvíce, jsou plíce. Kyslík, který nasávají, se po létě, kdy byl teplý, hřejivý a hluboký, stává chladivým a povrchním. Praxe pránájámy zahrnuje především Udžajjí dech.

Podle Ayurvédy - známé také jako sestra jógy - převažuje v tomto období dóša Váta. Vátě neprospívá lenost, prokrastinace, dehydratace a chlad. Z toho plyne, že nám udělá dobře pravidelná práce vybalancovaná odpočinkem, dostatek teplého pití a pokrmů s vyšším obsahem vlákniny (vše se zpomaluje, i náš metabolismus :-). Pokrmy by měly být "vlhké" - Váta způsobuje sucho, tak abychom to ještě neposilovali. Uvařte si například teplou dýňovou polévku nebo si upečte jablečný závin - to jsou jedny ze základních podzimních receptů.

Jóga doporučuje spíše delší výdrže v pozicích, praxi více uzemňující... Jin jóga nám umožní dopřát tělu odpočinek, který si naše tělo přirozeně žádá. Vhodné jsou záklony, které prohloubí dýchání nebo také jinové rotace v leže, vytvářející prostor po jednotlivých stranách plic. Zeptejte  se sami sebe, jestli vás vaše praxe jógy uspokojuje, nebo ji potřebujete s příchodem podzimu pozměnit. 

Aromaterapie je také skvělý způsob, jak se na podzim naladit. Sáhněte po uzemňujícím hřebíčku, skořici nebo zázvoru. Pokud cítíte, že potřebujete naopak povzbudit, pak je výborný rozmarýn.

Karolina Racková