Poprvé na józe

18.03.2018

Chystáte se poprvé na jógu? Možná že cítíte trochu trému, protože nevíte, co si vzít na sebe, netušíte, co po vás lektor bude chtít a máte obavy, že se na lekci budete cítit nemístně, protože si nedosáhnete na špičky u nohou. 

Vaše obavy jsou naprosto normální a trápí mnohé z nás. V tomto článku se však dozvíte, že se znepokojujete úplně zbytečně. Protože jóga je pro všechny.


Výběr lekce

Existuje mnoho stylů jógy. Můžete se setkat s pojmy jako je Power jóga, Vinyasa flow, Jin jóga, Yiengar jóga, Jóga pro zdravá záda, Hot jóga atd. Všechny tyto styly mají své kořeny v Hatha józe, což je zároveň jejich společný základ. Můžete se setkat i s lekcí, která se jmenuje přímo Hatha jóga. Mělo by se jednat o klasickou lekci jógy a tudíž vhodnou pro začátečníky. Pokud neznáte pozice a nevíte, jak se do nich nastavit, vybírejte spíše z pomalejších stylů jako je právě Hatha jóga, Jemná jóga nebo Jóga pro zdravá záda. Dejte si minimálně tři hodiny pomalejších lekcí a poté můžete zkusit dynamickou Vinyasa flow. Doporučuji vyzkoušet více stylů, jedině tak zjistíte, co je pro vás to pravé ořechové. To se týká i výběru lektora, říká se "co lektor, to jóga".

Okamžik zklidnění

Jako lektorka poznám začátečníky spíše během dechových cvičení a meditací, než během samotného praktikování pozic a sestav. Zpočátku vám možná dechová cvičení a relaxace budou připadat nudná, zbytečná... možná vás bude stále po těle něco lechtat... budete mít nutkání se hýbat a dívat kolem sebe, poškrábat se na ruce. Opět doporučuji vydržet několik prvních hodin a překonat nepříjemné počáteční pocity. Tato jógová praxe je neméně důležitá a učí nás nejen vůli a trpělivosti, ale také kontrole vlastního těla a mysli. Uvidíte, že po několika lekcích pocítíte, jak příjemné a osvobozující je mít moc nad svým tělem a jak vzácný může být okamžik naprostého klidu a ticha.

Respektujte vaše tělo

Pokud se rozhodnete pro více-úrovňovou lekci jógy, budete se nacházet mezi začátečníky, středně pokročilými i ostřílenými jóginy. Řiďte se jak pokyny lektora, tak zároveň vlastními pocity. Kdykoliv budete cítit, že si potřebujete odpočinout, že už vás neudrží paže, že se blížíte ke svým hranicím, přejděte si do pozice dítěte nebo se vraťte do jednodušší varianty pozice. Nechejte zklidnit tok vašeho dechu a poté se přidejte k ostatním. Respektujte především své tělo, jóga je mimo jiné o sebepřijetí. 

Co na sebe?

Vezměte si sebou pohodlné bavlnění oblečení. Na úvodní a závěrečnou část hodiny si klidně oblékněte ponožky a svetr. Během lekce si ponožky vyzujte a pokračujte na boso. Jóga zahrnuje spoustu inverzních pozic, je příjemné, když vám triko v pozici střechy neodhalí ty části těla, které byste rádi nechali skryty ....

Zdravotní omezení

Pokud máte zdravotní omezení, např. problémy se štítnou žlázou, těhotenství ... obeznamte svého lektora - nejlépe před samotnou lekcí - se svým zdravotním stavem. Jógové studio ani lektor samotný není odpovědný za případné komplikace, způsobené nevhodným cvičením. Pokyny při józe jsou určeny zdravým lidem, avšak pokud bude lektor seznámen s vaším zdravotním stavem, může vám některé pozice upravit nebo nabídnout alternativy. 

Ať už bude vaše první lekce jógy stylu Hatha, Power, Jin nebo Vinyasa, nezapomeňte ego ponechat doma. Jóga je velmi přizpůsobivá, ale má svá pravidla - nesoutěžení je jedno z nich. Držte se těchto zásad:

  • být tady a teď
  • plnou pozorností u svého dechu, u svého těla
  • nesoutěžit s ostatními ani se sebou
Karolina Racková