Meditace, co nám dala a ... přinesla

05.04.2018

Meditace. Není to tak dávno, co jsem během meditací neustále cítlila potřebu se hýbat, vrtět, dívat se kolem sebe. Trvalo nějakou dobu, než jsem tuto potřebu překonala. Přišlo to nečekaně, ale po nějaké době praxe meditace jsem najednou mohla sedět nehybně jako socha i dvacet minut. Byl neskutečně osvobozující pocit sedět v klidu a jen dýchat. Najednou cítíte, že jste udělali velký pokrok ve vaší praxi. Pokrok, který se netýká ani vaší tělesné síly, ani pružnosti, ale vaší mentální schránky. A najednou, jako by vám vůbec nevadilo, že nedáte nohu za hlavu.... Ta vyklidněnost vás prostě povznese nad tyto "starosti"... 

Meditační techniku, která se zaměřuje na prázdný prostor mezi myšlenkami, považuji za jednu z nejúčinnějších. Je potřeba najít pohodlí pro své tělo. Pokud sedíte, vypodložte si sedací kosti dekou, polštářkem apod. Srovnejte záda, prodlužte páteř. Zapojte oblast podbřišku tak, aby držela napřímený trup. Ramena jsou uvolněná, brada srovnaná. 

Plnou pozorností se přeneste ke své mysli. Vnímejte tok myšlenek,  jak plyne. Nezůstávejte u jednotlivých myšlenek, jen zpovzdálí pozorujte, jak vaše mysl pracuje. Po chvíli zkuste zaznamenat prázdný prostor mezi jednotlivými myšlenkami. Tento prostor je zpočátku velmi krátký a téměř nezachytitelný. Pokuste se jej o malinko prodloužit. Každou setinu prodloužení vnímejte jako váš osobní úspěch. Po čase si všimnete, že se vám daří onen prostor prázdna postupně prodlužovat a vaše mysl se zklidňuje.

Tuto techniku stačí provádět minutu, dvě denně a vy po čase uvidíte a ucítíte, že vám přináší ovoce v běžném životě. Vaše mysl již nebude tolik roztěkaná, s klidem mysli přichází i klid dechu a samozřejmě těla.  Lépe se vám bude soustředit na konkrétní činnosti a zlepší se i vnímání vašeho těla, takže např. počátek nachlazení poznáte velmi brzy, což vám umožní lépe a dříve s ním pracovat.

Karolina Racková